neděle 23. února 2014

Největší problém dnešního školství

Na začátek chci poděkovat každému, kdo reagoval na můj první článek o školství, moc si vážím všech sdílení i komentářů. Fakt jsem cítil, že to má smysl a povzbudilo mě to psát dál. Co jsem hlavně pochopil je, že musím články zkrátit. S tím nemám problém, tím rychleji to napíšu. Pojďme tedy rovnou k věci.

Tak co myslíte, co je největším problémem dnešního školství v ČR? Špatní učitelé? Morální rozklad? Nefunkční rodiny? Všechno jsou to problémy. Rád si pročtu všechny vaše komentáře, co je tím úhlavním problémem. Ale jelikož píšu teď já, tak využiju právo majitele blogu a uvedu jen a pouze názor svůj. Chvilka napětí ... jsou to peníze. A to hned ve dvou rovinách. Dnes o té první.

Učitelský plat

Ano, tím nej nej nej zlem je podle mě učitelský plat. Středoškolský učitel na státní škole si přijde nejlépe na něco okolo 20 tisíc. Tedy pokud má už něco odučeno. Absolvent má pozici samozřejmě horší. Navíc, do platu se nepočítá žádná domácí práce. Což velmi znevýhodňuje učitele, kteří hodně zadávají domací úkoly nebo písemky, jako jsou češtináři a matikáři. K tomu příprava hodin, vyhledávání informací, přípravy jiných akcí, třídnické záležitosti... Kromě práce doma jde samozřejmě hlavně o učení. Tedy práce s lidmi, která je obecně velmi náročná, ovšem práce s teenagery je ještě úplně jiná liga.

Jak jsem psal minule, role učitele je neuvěřitelně důležitá a zodpovědná. Byť jsem tomu nechtěl moc věřit, žáci se o učitelích baví a řeší je hodně, a to jak negativní, tak pozitivní věci (stačí se sem tam zaposlouchat do rozhovorů v MHD :)). Učitel musí otevřít žákovi oči, ukázat mu, co by ho mohlo bavit, nadchnout ho pro svůj předmět, přesvědčit ho, že škola je pro něj skvělá služba a mimo to všechno ho opravdu naučit kreativními způsoby důležité věci z daného předmětu tak, aby je žák v životě uměl použít. Učitel musí být borec, nadšený pro svůj předmět tak, aby ho děcka opravdu žraly.

Tak. Tohle zní skoro nemožně. Ale všichni jsme měli nějakého skvělého učitele, který byl přesně takový. Obvykle jednoho nebo dva, výjimečně i tři. Jsou to takový zvláštní druh superlidí, kteří mají schopnosti i předpoklady být programátory, právníky, doktory, biology, ekonomy či manažery, ale oni se prostě rozhodli dát svůj život učitelství. Upřímně, nechápu je.

Můj děda byl učitel, a myslím, že jsem po něm něco málo podědil. Rád mluvím před lidmi, sem tam jsem něco někomu vysvětloval a bavilo mě to, miluju matematiku a mám pozitivní vztah i k dalším předmětům, a kromě toho mi práce učitele dává výborný smysl. Obdivuju tu práci. Takže víceméně dobré předpoklady na učitele. Ovšem chci mít rodinu, kupu dětí (kupa = 2-4), a upřímně si nedokážu úplně představit, jak se platí nájem, jídlo, oblečení a všechno to ostatní pro dva, natož pro šest lidí, když má člověk k dispozici dvacet tisíc. No a programovat hry je sranda, a když mi za to zaplatí 50 tisíc měsíčně? K čertu se školou... Ale nejsem v tom sám.

Jsem přesvědčený, že na práci učitele odrazuje schopné lidi právě plat. Vlastně o tom lidi často ani nepřemýšlí, protože tím, jak je to špatně placená práce a nikdo to moc nechce dělat, tak se z toho stalo na trhu vysokých škol takové podřadné povolání. Spousta lidí si dá přihlášku na medicínu - a pojistka peďák. Práva - a peďák. Fyzioterapie - a peďák. Nikdy to není - peďák - a práva. Ať si to ten dotyčný vykládá jakkoli, tak prostě ten plat v tom hraje obrovskou roli, stojí za tím vším. Čím váženější povolání, tím větší plat (politici jsou výjimka). Reálně nám však dnes nejtalentovanější učitelé proklouzávají mezi prsty, protože jim jinde zaplatí několikrát víc.

Takže zase moje moudro na závěr. Jak se říká, bez peněz do hospody nelez, a stejně tak, za 20 tisíc superčlověka neseženeš. A že ve školství jsou superlidi třeba. Věřím, že by jednou z našich politických priorit mělo být přesunout do školství a konkrétně na platy učitelů více peněz, a to ne jen stovky navíc, ale tisíce navíc. Tady nejde o nějaké pohodlí, životní jistoty. Tady jde o budoucnost národa. O konkurenceschopnost, o naději, o sebevědomí, o hodnoty. Jde o hodně.

Příště bych rád pokračoval v tématice peněz, takže uvítám všechny vaše příspěvky na tohle téma a budu moc rád, když budete sdílet (minule jste mi udělali velkou radost - překonali jste rekord hned třikrát!). Jako bonus pro ty, co se pročetli až sem, vám dávám motivační video, proč nechodit za školu. Díky za něj Jožkovi V. - Užívejte si svobodu

1 komentář:

  1. Překontrolovat eToro, největší sociální investiční síť na světě, kde miliony klientů vydělávají kopírováním obchodních rozhodnutí našich nejlepších obchodníků.

    Obchod odkudkoli Váš čas je drahý. Obchodujte na počítači, tabletu a mobilu

    227,651,647 - Otevřené obchody na eToro

    OdpovědětVymazat